Piease Repuy Tor

. MAXINE WATERS ! o e
325: &;ZS:;CQ?;%:;:%A 2344 Rﬁfau;m House éf:sc& Buiowng
% WasmingTon, DC 20515-0538
CHEF DEPUTY WHP Congress of the United States et
COMMITTEES: ,
FINANCIAL SERVICES ;g?ﬂugf 8£ prresﬂﬂatmfg Distaacy Orrices:

SUBCOMMITTEE ON HOUSING AND LOS ANGELES OFFICE

v v Waghington, DE 20515-0335 T
™ Los Anceles, CA 50003

Prone: {323} 767-8800

JUDICIARY .
November 1 N 2006 Fax: {323} 757-9506
SuscommTTEE oN COURTS,
THE Ea:?zsma; AND WESTCHESTER OFFICE
INTELLECTUAL PROPERTY ) 033 WesT Century BOULEVARD
SuscoMMTTEE On CrivE, TERRORISM RECE%VE& = ;@{: Suite 807

i Los AnceLes, CA 90045

AND HOMELAND SECURITY .
SUBCOMMITTEE ON IMMIGRATION, Puong: (310) 6424610
Borper Secusity ano Crams Fax: {310} 642-9160

NOV 1 2006

Federal Communication Commission
Bursau / Office
The Honorable Kevin J. Martin
Chairman
Federal Communications Commission
445 12th Street SW
Washington, D.C. 20554

ATTN: Audio Division, License Renewal Processing Team
Mail Stop 1800B

Re:  Petition to Deny Request for Renewal of Broadcast License
Petition to Deny Request for Waiver of Cross-Ownership Rule;
File No.: BRCT - 20060811ASH

Dear Chairman Martin;

As a Member of the U.S. House of Representatives for the 35™ District of California
and a regular viewer of KTLA-TV, I have standing to file this petition. My constituents are
residents of the Los Angeles, California Designated Market Area (“Los Angeles DMA” or
“DMA”) served by KTLA-TV. KTLA-TV is a dominant television station in the Los Angeles
DMA, and The Los Angeles Times’ 55 bureaus make it the largest newspaper not only in Los
Angeles, but in the State of California. Cross-ownership of KTLA-TV and The Times by the
Tribune Company (“Tribune”) violates the newspaper and television broadcast cross-
ownership rule’ (“cross-ownership rule” or “Rule”). With an inordinate amount of economic
power through its cross-ownership, Tribune influenced public opinion in the Los Angeles
DMA to harm its residents and one of its most critical public health facilities — the Martin
Luther King/Drew Medical Center (King/Drew). This cross-ownership has created an overly-
concentrated combination and a clear lack of diversity in media that has negatively impacted
the local community; therefore, the Federal Communications Commission (“FCC” or
“Commission”) should deny KTLA, Inc.’s (“Applicant”) request for renewal of its broadcast
license and its request for either a permanent or temporary waiver of the cross-ownership rule

(“‘waiver application”™).

"47 C.F.R. 73.3555(c) (as amended, October 3, 2003).



Office of the Secretary

Federal Communications Commission
November 1, 2006

Page 2

The Tribune Company’s existing cross-ownership violates public policy and law.

The Tribune Company’s ownership combination in the Los Angeles DMA violates the
FCC Rules, federal antitrust principles, and federal court jurisprudence. Because Tribune,
owner of KTLA-TV and KTLA, Inc., acquired control over the Los Angeles Times in 2000 by
way of a merger with Newsday, Inc., it was permitted to cross-own the two entities in
violation of the FCC rules until the next broadcast license renewal date of December 1, 2006.
After five years with a significant advantage over its less-concentrated competitors, Trlbune
through its combination, has developed an audience reach of nearly 7 million people daily®
out of the 12.8 million people in the greater Los Angeles DMA - approximately 55 percent.
Daily, KTLA-TV reaches over three million households within the DMA and 4.5 million
households in the United States through cable,® and by its own admission, it is “one of the
nation’s farthest-reaching television stations.”

Tribune Company, furthermore, has a tremendous level of influence over Los Angeles
print media Wlth The Los Angeles Times - the only publication with readers throughout the
entire DMA.’ The newspaper 1tself boasts “daily circulation ... greater than the next 5 largest
local newspapers—combined, »6 and “Sunday circulation ... greater than the next 10 largest
local newspapers—combined.”” While The Los Angeles T zmes’ daily circulation is close to one
million, 1ts largest local competitor has only approximately 300,000 in average dally
circulation.® The Times further reveals that its reach is so vast that it “is the only newspaper in
the West with the resources” to report on the world’s most “important stories wherever they
happen” and that it is “the largest in California.”®

While the Applicant claims in its request for a waiver that KTLA-TV’s ratings have
declined from 2001 to 2006, suggesting that it “does not have any cognizable market power
over viewership and that its combination with The LA Times has not enabled it to adversely
impact competltlon in the market,”'” a recent study shows that “in Los Angeles, the second
largest market in the country ... , any cross media merger involving the top newspaper and
TV firms would increase concentration in excess of the DOJ/FTC Merger Guidelines.”'' The

j See http://www.latimes.com/extras/ads/triple_01.html, last visited October 17, 20086.
Id..
* See http://www. latimes.com/extras/ads/ktla_02.html, visited on October 17, 2006.
3 See http://www.latimes.com/extras/ads/circ_01.html, visited on October 17, 2006.
;’ See hitp//www.latimes.com/extras/ads/circ_02 htl, visited on October 17, 2006.
Id..
® SEC Form 10-K, filed by Tribune Co. on February 28, 2006.
? See http://www.latimes.com/extras/ads/edit_02 html, visited on October 17, 2006.
1 See Waiver application, KTLA, Inc., Ex. 14, part 1 at 17.
'" See Mark Cooper, “How Bigger Media Will Hurt California: A Report or California Media Markets and the
I'mpact of Newspaper/TV Cross-Ownership Mergers,” McGannon Communications Research Center at 7
(October 2006, emphasis added), referring to the set of standards used by the U.S. Department of Justice (DOJ)




Office of the Secretary

Federal Communications Commission
November 1, 2006

Page 3

Applicant has attempted to justify its request for a waiver of the cross-ownership rules by
stating that Tribune’s merger did not give it enough market power to adversely effect
competition. However, the federal government applies antitrust scrutiny to mergers in order to
determine whether “[s]ellers with market power may lessen competition on dimensions other
than price, such as product quality, service or innovation market power,”'? and the Applicant
completely fails to justify its inordinate impact on the quality and distribution of media
information to the Los Angeles DMA through its combination.

In its request for a waiver of the cross-ownership rule, the Applicant makes the
argument that “retaining Tribune’s common ownership of the L4 Times and KTLA[-TV]
better serves the public interest than divestiture under the Rule”'? by citing the size of the Los
Angeles market and the availability of alternate sources of media. However, research has
shown that ethnic minority viewpoints and interests are served in a more competitive market
regardless of its overall size.'* This finding suggests that divestiture would better serve ethnic
minority viewpoints and interests in a media environment such as the Los Angeles DMA.
Concentration of ownership in the media marketplace destroys competition, localism, and
diversity by creating an oligopoly,"® and granting the Applicant’s waiver would further the
unfair polarization of the Los Angeles DMA. The FCC, in its 2002 Biennial Regulatory
Review, determined that it measures diversity in four aspects — “viewpoint diversity, outlet
diversity, source diversity, and program diversity.”'® Tribune’s violation of the cross-
ownership rule and its dominance of the DMA diminish each of these types of diversity for
the community. The spirit of the cross-ownership rule was to establish and to maintain a wide
and diverse marketplace of ideas. Granting this waiver would undermine the public’s
confidence and its ability to receive information from varying perspectives. Furthermore, the
federal courts have shown specific ways that large media combinations such as Tribune’s
actually hurt communities like the Los Angeles DMA. For example, in 2002, the Federal
District Court for the D.C. Circuit held that concentration of the media has allowed those who
have economic power to exert "an inordinate effect, in political, editorial, or similar
programming sense, [or] on public opinion at the regional level."!”

The Applicant, moreover, states that if the FCC does not grant its request for a waiver
from the cross-ownership rules under the “for whatever reason, the purposes of the rule would

and the Federal Trade Commission (FTC) to analyze the effects of proposed mergers on the market for news and
information.
" See id., at 2, citing the Merger Guidelines (1997).

B See supra note 10 at 11-13.
" See S. Derek Turner, et al,, Free Press, “Out of the Picture: Minority and Female TV Station Ownership in the

United States,” September 2006, found at http://'www.stopbigmedia.com/files/out of the picture.pdf on
October 16, 2006.

1 See infra note 22.

'S See In the Matter of 2002 Biennial Regulatory Review - Review of the Commission’s Broadcast Ownership
Rules and Other Rules Adopted Pursuant to Section 202 of the Telecommunications Act of 1996, Notice of
Proposed Rulemaking, 67 Fed. Reg. 65 at 751. 756 (Oct. 28, 2002)

7 Cecelia Rothenburger, The UHF Discount: Shortchanging the Public Interest,” 53 Am. U.L. Rev. 689, n. 24,
citing Sinclair Broad. Group, Inc. v. FCC, 284 F.3d 148. 160 (D.C. Cir. 2002).




Office of the Secretary

Federal Communications Commission
November 1, 2006

Page 4

be disserved” standard and under its current circumstances, the Commission would be acting
in an arbitrary and capricious manner.'® However, Supreme Court jurisprudence — that is still
valid ~ states that “[i]t is the right of the viewers and listeners, not the right of the
broadcasters, which is paramount ... the right of the public to receive suitable access to social,
political, aesthetic, moral and other ideas and experiences ... [and that] the ‘public interest’ in
broadcasting clearly encompasses the presentation of vigorous debate of controversial ideas of
importance and concern to the public.””® Also, the Supreme Court has, on many occasions,
decided that the Communications Act “rests on the assumption that the widest possible
dissemination of information from diverse and antagonistic sources is essential to the welfare
of the public.”? Additionally, with respect to the FCC’s policy on media ownership, the
Supreme Court has clarified that “diversification of mass media ownership serves the public
interest by promoting diversity of program and service viewpoints as well as by preventing
undue concentration of economic power.”*' Economic analysts define an oligopoly as a
market in which the top four firms control more than 40 percent and a “tight oligopoly” as one
in which the top four firms control more than 60 percent.”” The control that the Tribune
Company has, through its cross-ownership, over the Los Angeles DMA meets the
requirements of an oligopoly, and perhaps that of a “tight oligopoly;” therefore, allowing its
combination to continue would disserve the public welfare. The Applicant’s justification
erroneously suggests that the burden rests squarely on the FCC to grant waivers, leaning away
from divestiture whenever possible. However, Supreme Court decisions, that remain valid,
have made it clear that media policy favors the preservation of “diverse and antagonistic
sources” over the creation of permanent oligopolies, thereby indicating that the “for whatever
reason, the purposes of the rule would be disserved” standard” should be used to put the
public benefit before the interests of existing business combinations like KTLA-TV and The
Los Angeles Times.

The Los Angeles Times has had an inordinate effect on ublic opinion and has used it to

harm the local community in specific instances.

Cross-ownership of KTLA-TV and The Los Angeles Times gave the Applicant so
much control that it was able to influence the closure of the trauma center at King/Drew—
work for which it won a Pulitzer Prize in 2004. In recent years, the one-sided focus of its
coverage of King/Drew suggests that it has initiated a campaign to bring about the total
closure of the facility, which would bring about the loss of critical health care services for the
South Los Angeles community. King/Drew is located in an area populated by more than one
million people, where 47.7 percent adults and nearly 30 percent of the children are uninsured.

'® See supra note 10 at 42-43.

" See Red Lion Broadcasting v. FCC, 395 U.S. 367, 390 (1969).

** See supra note 11 at 2, citing Associated Press v. United States, 326 U.S. 1,20 (1945).

*!' See FCC'v. Nat'l Citizens Committee Jor Broadcasting, 436 U.S. 775, 780 (1978)(emphasis added);
Prometheus Radio Project, et al. v. FCC, 373 F.3d 383 (3" Cir. 2004)(citing Nat 'l Citizens Committee for
Broadcasting, 436 U.S. at 780).

2 See supra note 11 at 3-4, quoting William G. Shepherd, The Economics of Industrial Organization
(Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall, 1985).



Office of the Secretary

Federal Communications Commission
November 1, 2006

Page §

Once the hospital began to experience functional problems, it became very important for the
community to remain objective in determining how to come up with solutions. Over two
years ago, I, along with the community, organized the “Save King/Drew Coalition” to find
ways of improving the hospital while The Times abused its domination of the local media by
launching aggressive and malicious investigations of the L.A. County Board of Supervisors,
elected officials, and community leaders who were working to keep the hospital open.

According to the U.S. Department of Health and Human Services’ “Hospital
Compare” website for the period of January 2005 to December 2005, approximately 75
percent of patients discharged for specific medical procedures at King/Drew received care
that was no different than the level of care in other health care facilities in the greater Los
Angeles area.” It would have been a greater public service to the community had The Times
given equal attention to the positive benefits of bolstering the facility and helping it to
improve its services to the community, rather than engaging in a self-serving effort to attack
the facility and its administration. Therefore, it is reasonable to conclude that the flagrant
attempts to intimidate supporters of the hospital were the means that it used to warn the public
not to undermine its pursuit of a Pulitzer Prize. To make a very compelling illustration of the
impact that the Applicant’s cross-ownership combination has had on the fate of King/Drew, a
survey found that The Los Angeles Times wrote about the facility in over 300 articles between
1989-2000 — which includes a special in-depth series by columnist Claire Spiegel in 1989.%
However, interestingly enough, neither its 11 years of coverage as a single entity nor the
special feature by Ms. Spiegel was compelling enough to influence change at the facility, but
once Tribune merged The Times with KTLA in 2000, it only took four years — and a new
series of articles in 2004, for it to convince the local community that King/Drew and its
administration were so dysfunctional and inept that it left the Los Angeles County
Government with no choice but to close the King/Drew Trauma Unit.

Iconic figures in the Los Angeles community such as Lillian Mobley, who have been
instrumental in the fight to preserve essential services at King/Drew, have been criticized and
attacked by The Times as “too activist.” To the contrary, Ms. Mobley, one of the founders of
King/Drew, has devoted much of her life and energy to its improvement, development, and
maintenance. Similarly, in the course of my own long history of advocacy in support of the
facility, The Times launched a full-scale investigation in an attempt to discredit me and my
work as a State and Federal legislator. In one article regarding my attempts to garner support
for the retention of neonatal services at King/Drew in 2004, it describes me as “defiant U.S.
Rep. Maxine Waters, and another article in the same year states:

It was not clear to me which desk Rep. Waters intended to climb on top of [to
protest the closure of the neonatal unit], but I left a message on hers. I asked
her to call back and tell me just how many people had to die before she went

> See http://www hospitalcompare.hhs.gov/ (for the City of Los Angeles, CA; last visited Oct. 30, 2006).

** The articles used in the survey ranged from November 27, 1989 to September 27, 2006.

5 See Daren Briscoe and Mitchell Landsberg, “A Spirited Defense of King/Drew,” THE LOS ANGELES TIMES,
Jan. 24, 2004.




Office of the Secretary
Federal Communications Commission
November 1, 2006

Page 6

absent

after the hospital, instead of defending its right to take in more victims ... As
for the desk-climbing threat, she said it's county health officials she's talking
about ... It sounded good. Just like all the other times.*

Within the period in which the Tribune Company cross-owned KTLA and The Los
Angeles Times, King/Drew has lost its Trauma Center, accreditation of its residency program,
and currently, it faces potential loss of $200 million in annual federal Medicaid funding,
approval of a plan that has been submitted by the Los Angeles County Board of
Supervisors to improve its services. During the period in which the Federal Government
reviews this plan, continued attacks by The Times will only diminish the community’s
chances of success in saving King/Drew. Yet, at a time when the community could most
benefit from positive, constructive, or at the very least, objective media coverage of the

situation, The Los Angeles Times has consistently depicted it as such:

Incredibly, there may still be private firms interested in taking over the Martin
Luther King Jr./Drew Medical Center ... The county Board of Supervisors,
which met Monday to discuss the center's fate, should not miss this
opportunity to bring its sorry mismanagement of the center to an end once and
for all ... King/Drew's failure is as much a story about the board's negligence
as it is the hospital staff's. For the last three years federal inspectors, county
auditors and Times reporters have detailed a decades-long pattern of medical
and administrative errors, many of them fatal, at King/Drew. Two years ago
the board voted to close its trauma center and hired outside consultants to
oversee Kin%/Drew‘s operations. Hundreds of its employees have been fired or
disciplined.”

On a different yet equally important issue, in the aftermath of the wrongful beating of
Stanley Miller by Los Angeles Police Officers in 20048, The Times tried to cast aspersions

about my claim concerning the injustice committed against a victim of police brutality:

Posturing and politicking are predictable responses to the emotionally freighted
image of a Los Angeles Police Department officer beating a black suspect, but
they could undermine a fair investigation as surely as any cover-up or
whitewash ... With a mayoral election on the horizon, politicians have rushed
in to exploit these fears ... And Rep. Maxine Waters (D-Los Angeles), who
never misses a chance to pour gasoline on a fire, has called for criminal
charges to be filed against the officers. 2

% See Steve Lopez, “Will Grim Saga of Hospital Ever End,” THE LOS ANGELES TIMES, Feb. 1, 2004.
27 See “Privatize King/Drew,” THE LOS ANGELES TIMES, Editorial, Sept. 26, 2006.

%8 The Los Angeles Police Department filed serious interdepartmental charges against the two officers involved
in the televised beating of Stanley Miller and four others got four to 15 days’ suspension. See Jason Kandel and
Rick Orlov, “Six Cops Face Penalties; Chief Ends 10-Month Probe in Flashlight Beating of Ex-Con,” THE LOS

ANGELES TIMES, Pg. N1, April 29, 2005.
2 See “Give LAPD Probe a Chance,” THE LOS ANGELES TIMES, Editorial, July 2, 2004.



Office of the Secretary

Federal Communications Commission
November 1, 2006

Page 7

Likewise, in 2004, Times columnist Chuck Neubauer co-wrote a nearly 4,000-word
character assassination in which he misrepresents facts to allege inappropriate or unethical
conduct by me and members of my family.*® This article contains some 20 inaccurate and
exaggerated claims; nevertheless, based on nothing other than The Times’ reputation as a
credible news source, an organization called “CREW?” relied almost entirely on this incorrect
information to further defame my reputation in its most publicized report.’'

Clearly, with respect to coverage of King/Drew, the Tribune Company, through its
cross-ownership media products, intended to convince the Los Angeles community that the
facility, its staff, its service, and its supporters serve no value except as a private or a defunct
institution, and its receipt of a Pulitzer Prize evidences the fact that its cross-ownership has
allowed it to exert an inordinate effect on public opinion to the detriment of people who
desperately need the healthcare services provided at King/Drew. Not only as to King/Drew,
but relative to other very serious issues, 7he Times has used its tremendous influence to
discredit me and other people who devote their lives to helping the community.

One current and one former writer for The Los Angeles Times have confirmed the

concerted effort to destroy King/Drew.

Two of The Times’ own writers have exposed specific ways that it has used its
tremendous influence to hurt the community. In an article dated September 27 by Times
columnist Erin Aubry Kaplan pointed out that 7he Times’ intimidating control over the media
market in Los Angeles is:

[e]nough to make anyone believe in conspiracy theories. After surviving
repeated rounds of bad press for 20 years, King/Drew Medical Center was
finally knocked out in 2004 by a series of articles in this newspaper.*

Constant attacks on King/Drew by The Times led to the closure of its Trauma Center and to its
control of how the community perceived efforts to improve the facility. In the September 27
article, Ms. Kaplan also wrote that:

[A]ccording to the series [done by The LA Times), King/Drew was so
frighteningly incompetent for so long, it hardly deserved to have been called a

7% See Chuck Neubauer and Ted Rohrlich, “Capitalizing on Clout: Capitalizing on a Politician’s Clout,” THE LOS
ANGELES TIMES, Dec. 19, 2004. /n Chuck Neubauer, “Group Lists ‘13 Most Corrupt’ in Congress,” THE LOS
ANGELES TIMES, Pg. 26, Sept. 25, 2005, THE TIMES cites a 2006 report by CREW, which in turn cites the Dec.
19, 2004 article as one of its primary sources. Furthermore, the only other source cited in the CREW report (See
Dana Milbank, “Lowering the Bar for Government Ethics?” THE WASHINGTON POST, Dec. 31, 2004.) was
written based on information compiled from THE LOS ANGELES TIMES articles.

3! See http://www.bevonddelay.org/files/Waters.pdf, last visited Oct. 31, 2006.

*2 See Erin Aubry Kaplan, “The King/Drew Syndrome,” THE LOS ANGELES TIMES, Editorial, Sept 27, 2006.




Office of the Secretary

Federal Communications Commission
November 1, 2006

Page 8

hospital at all.

Similarly, former Times columnist Nikki Finke, in her October 11 article in the L.A4.
Weekly wrote that:

I don’t know anyone who thinks the Times is doing even a decent job of
covering Los Angeles and its environs, unless editors think the story will win a
Pulitzer.”

Amazingly, the Tribune Company seems to have no problem drawing attention to its blatant
violations of the rule and points to a situation where The Times worked in collusion with
KTLA-TV to negatively influence public opinion about Martin Luther King Hospital. In its
application for this waiver, the Applicant states:

in December 2004, KTLA aired nightly reports on its prime-time newscast that
paralleled a five-part series in the L4 Times [and that] KTLA's reports ...
triggered public investigations and reforms at the facility. 7he L4 Times won a
Pulitzer Prize for the series.**

Testimony at public hearings has established a timeline that is corroborated in media
accounts and even in the Applicant’s own request for a waiver. The Los Angeles Times has
never been interested in using its power and influence to solve the problems at King/Drew or
to write about the positive actions taken by the community to improve the Hospital, and it
would be an injustice to allow it to continue wielding such negative influence.

Conclusion.

In March 2000, the Tribune Company purchased Times Mirror, which owns several
major newspapers such as The Los Angeles Times, Newsday, and The Baltimore Sun and
about twenty magazines such as “Field and Stream” and “Popular Science” for about $8
billion. The purchase gave the Tribune Company a cross-ownership advantage in several
markets such as Los Angeles (The Times and KTLA-TV) and New York (Newsday and
WPIX-TV) and that is in addition to its existing cross-ownerships in Chicago and south
Florida (The Ft. Lauderdale Sun-Sentinel and Miami's WBZL-TV). The Tribune Company
also owns television stations in Philadelphia, Boston, Dallas, Denver, Atlanta, Houston,
Seattle, and Washington, D.C.; two local cable systems; and interest in the Chicago Cubs

baseball team.

33 Gee Nikki Finke, “Dean of Sycophants,” THE LA WEEKLY, Oct. 11, 2006.
* See supranote 10 at 37,



Office of the Secretary

Federal Communications Commission
November 1, 2006

Page 9

Los Angeles is the second largest DMA out of 210, signifying that it has 5.023 percent
of the entire U.S. television viewing population.’> Allowing Tribune to keep its unfair and
exclusionary cross-ownership in Los Angeles will set a dangerous precedent for other
concentrated markets and make justifying the continuation of unfair combinations much
easier. Media localism and diversity are the cornerstones of democracy, and we cannot afford
to compromise them in any way. Without diversity in ownership and participation, our
democracy is in danger. The public must have access to information and all points of view.
Troubled public facilities like King/Drew exist in almost every community. It is the
government’s duty to create and maintain an environment where media is fair, unbiased, and
promotes the public welfare.

For these reasons, I request that you deny the Applicant’s request for renewal of its
broadcast license and that you deny its request for a waiver of the cross-ownership rule.

Very truly yours,

Ay —

Maxine Waters
Member of Congress

% Nielsen Media Research Local Market Universe Estimates, effective Sept. 24, 2005, found at
http:/www.nielsenmedia.com/nc/portal/site/Public/menuitem.a29bf6c4075¢c4¢819a69¢7 1047206240/ 7venextoid
=3e40¢9a814955010VenVCEM100000880a260aRCRD&allRmCB=on&newSearch=ves&searchBox=DMA.




